نگاشته شده توسط: hemila | سپتامبر 22, 2008

تكنیك لنز معكوس

تكنیك لنز معكوس یعنی نصب لنز بطور برعكس بر روی بدنه. یعنی اینكه دهانه جلویی لنز كه محل نصب فیلتر است به سمت بدنه دوربین و قسمت خلفی لنز به سمت جلو ( بطرف سوژه ) قرار بگیرد .

برای اینکار 2 روش وجود دارد :
روش دولنزی : نصب لنز بطور معکوس روی یک لنز دیگر فرضا اگر لنز 50 میلیمتری روی بدنه نصب است ، یک لنز وایدتر مثلا 28 بطور معکوس روی لنز 50 بسته شود. برای اینکار رینگهای جفت کننده ( coupling rings ) وجود دارد. نکته ای که باید رعایت شود این است که لنز معکوس باید وایدتر از لنز روی بدنه باشد و دهانه بزرگتری از لنز روی بدنه داشته باشد. در غیر اینصورت اطراف کادر کاملا تاریک می شود و تنها مرکز کادر قابل استفاده می ماند و باید کراپ شود .

روش تک لنزی : که لنز معکوس بطور مستقیم بر روی بدنه نصب می شود . برای اینکار آداپتور لنز موجود است که لنز را بطور برعکس بر روی بدنه نصب می کند. روش دوم کیفیت عکس خیلی بهتری می دهد و مسئله vigneting ( تاریك شدن اطراف كادر ) در آن منتفی است ولی كنترل دیافراگم در این روش خیلی مشكل است و باید در لحظه فشردن دكمه شاتر ، دیافراگم بطور دستی كنترل بشود.

نكته جالب در مورد استفاده از لنز معكوس این است كه هرچه لنز وایدتر باشد بزرگنمایی بیشتری ایجاد می کند و هرچه لنز تله باشد (فاصله كانونی بیشتری داشته باشد ) بزرگنمایی كمتر است. فرضا لنز 50 معكوس بزرگنمایی 1:1 ،می دهد لنز 28 بزرگنمایی 2:1، لنز 24 بزرگنمایی 3:1 و ….

برگرفته از Prophoto.com

Responses

  1. با دوربین دیجیتال هم میشه این تکنیک رو بکار برد؟

    • بله اگر توضیح خواستین بگین که بیشتر توضیح بدم
      wolfghojh21@gmail.com\

  2. دلم براي عكس گرفتن تنگ شده … ديگه دوربينم رو دوست ندارم … وردپرس رو هم دوست ندارم 😦 نميشه برگرديم ميهن بلاگ؟

  3. سلام
    اصلا فکر نمی کردم چنین امکانی وجود داشته باشه!
    پرستو من رفتم دوربین دیجیتال بخرم ولی یه چیز دیگه گرفتم! اما اومدم با یه دوربین نگاتیوی دوباره عکاسی را شروع کنم…. ولی چه ربطی داشت نمیدونم!؟
    میهنبلاگ نه فکر نکنم بشه بعدشم من موفق میهنبلاگ نیستم ولی خیلی علاقه دارم اگه وقت کنم به اینجا سر و سامانی بدم، همیلا مرسی که بروز می کنی، اونم با این مطالب جالب

  4. مطالب آموزنده ای هست
    من فکر خرید دوربین جدید هستم

    اما باید تو مغازه کار کنم و پول در بیارم و دوربین نیکون D80 بخرم
    خیلی حرفه ایی هست
    قیمتش هم 980 تومن

    التماس دعا

  5. من دوربین 450D Canon دارم با لنز های 18-55 ef-s و 28-135 و 50 f1/8 می خواستم ببینم چی کارا بکنم که لنز رو معکوس کنم . لطفا کمکم کنید!!

  6. بهترین پیشنهادی که میتونم به شما بدم اینه که برید به یه مغازه معتبر فروش تجهیزات دوربین و ازشون بخواین که برای اولین بار این کار رو براتون بکنن و تجهیزات جانبی اون رو به شما بدن

  7. سلام به همه دوستان عزیز
    اول کمی خودم رو معرفی میکنم بعد برای دوستانی که علاقه به ماکرو گرافی دارن توضیحاتی میدم
    راستش چند سالی هست تخصصا رو ماکرو گرافی کار میکنم و اولین بار هم با عکسهای آقای مارک پلونسکی جذب این هنر زیبا شدم
    و این سوال تو ذهنم نقش بست
    من چطوری یه پرتره از آقا ملخه بگیرم ؟!!
    این حزف خنده داره اما یه نکته داره اینکه برای این کار ابتدا نیاز به لنز معکوس نیست !
    دوستان عزیز در ماکرو گرافی از حشرات یا …
    خط فوکوس شما به یک تار مو میرسه !!
    پس اگر بخواهید لنز معکوس استفاده کنید نیاز به تمرین زیادی دراید.
    پس بهتره برای ماکرو گرافی فعلا به همو لنز های معمولی یا اگر پرداخت هزینه براتون مهم نیست از لنز های ماکرو که در بازار وجود داره شروع به کار کنید
    یک نکته دیگه حتما فلاش یادتون نره چون یکی از ارکان اصلی ماکرو گرافی داشتن نور هست .

    در جواب دوست عزیزمون محمد on ژانویه 28, 2009
    at 7:48 ب.ظ

    باید بگم شما یکی از لنزهای این کار رو دارید 18-55
    که درواقعا لنز دوم این کار است یعنی لنز معکوس
    ولی نیاز به یه لنز ماکرو و رینگ ریورز که با قطر دهنه دو لنز برابر باشه دارید

    با تشکر از دوستان

  8. خسته نباشید ممنون به خاطر این مطلب مفید


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

